0  1  2  3 

Beurs- en monetaire manipulatie

In dit stuk wil ik graag ingaan op beurs- en monetaire manipulatie. In eerdere stukken heb ik reeds aangegeven dat ik het niet verstandig acht om de beurs op te gaan aangezien u grote kans heeft om te verliezen. De bekendste vorm van beursmanipulatie, High Frequency Trading, staat volop in de schijnwerpers. Ik zal ook automated trading en de dark pools bijsluiten. Tot slot wil ik ingaan op ‘’spin’’. Ingrijpen van centrale banken zal ik er tussendoor weven, deze zijn in in mijn beleving de meest absurde en gevaarlijke manipulaties. Als begin lijkt me het plunge protection team van de Amerikaanse president wel interessant.


Het is allicht niet iedereen bekend maar de Amerikaanse President heeft een wet waarmee hij een actief kan ingrijpen op de beurs. Op 19 oktober 1989 stortte wereldwijd de beurzen in. Ook de Amerikaanse beurzen, dit tegen de zin van de President dhr. Reagan, en deze stelde de Working Group on Financial Markets in om dit in de toekomst te voorkomen. Deze working group krijgt al snel de bijnaam ‘’plunge protection team’’. Deze quote zal u allicht tot denken aanzetten.


‘’The Department of the Treasury shall provide the Working Group with such administrative and support services as may be necessary for the performance of its functions’’.


Ik lees dit als “de staat zal dit team voorzien van ongelimiteerde financiële middelen”. Aangezien ze zo goed als alleen aan de president rapporteren en redelijk naar eigen inzichten mogen handelen lijkt me dit niet irreëel. Alleen de kosten, hoe kan men dit financieren? Zeker gezien de huidige crisis. In mijn omgeving gaan de meeste mensen uit van de 750 miljard dollar die in het stimuleringsprogramma is gestopt. Goed, sommigen weten dat het meer is maar dat de zogenaamde ‘’exposure’’ (blootstelling aan risico’s) inmiddels in het het magische en totaal niet te vatten bedrag van 24 biljoen bedraagt weten stukken minder mensen. In perspectief, dat is bijna twee keer het Bruto Binnenlands Product van Amerika.


Ik wil dit getal BBP vooral niet heilig verklaren maar velen doen dat wel. Mooi geformuleerde (vertaalde) quote van Robert Kennedy tegen dat argument;


Het bruto binnenlands product omvat luchtvervuiling en reclame voor sigaretten en de ambulances die op de snelwegen verkeersslachtoffers weghalen. Het rekent de speciale sloten voor onze deuren mee en ook de gevangenissen voor de mensen die ze stukmaken. Het bruto binnenlands product omvat de vernietiging van de cederwouden en de dood van Lake Superior. Het neemt toe met de productie van napalm en raketten en kernkoppen. Het houdt geen rekening met de gezondheid van onze gezinnen, de kwaliteit van het onderwijs of het genoegen dat we aan spelen beleven. Het is het zo onverschillig voor de properheid van onze fabrieken als voor de veiligheid van onze straten. Het telt niet de schoonheid van onze poëzie mee of de kracht van onze huwelijken, noch de intelligentie van het publieke debat of de integriteit van ambtenaren… het meet kortom alles, behalve dat wat het leven de moeite waard maakt”


Terug naar het onderwerp, het geld, waar zijn die biljoenen gebleven? Kijkt u even mee op deze officiële ‘’Congress Hearing’’, echt schokkend. Kort samengevat, de toezichthouder kan niet vertellen wat er met tien biljoen is gebeurd. Geen idee wat het herstellen van de beurzen heeft gekost maar dat zo een en ander (deels?) wordt gefinancierd lijkt mij geen rare gedachte. Zeker gezien de aanklachten tegen Goldman Sucks als enige bank in het web. Echt een uitstekend filmpje over de verloedering in het systeem, in Amerika zendt Fox news dit al uit. In Europa hebben wij dit ook, al is het nog redelijk onzichtbaar.


Om dit naar Nederland te trekken wil ik graag weten of de Nederlandse Bank miljarden van de FED heeft gekregen. De FED heeft 500 miljard geswapt met diverse centrale banken. Zie deze video hoe Bernanke zich in allerlei bochten wringt om geen antwoord te geven op de vraag welke centrale banken dat waren. De ECB heeft hier geen mededelingen over gedaan, De Nederlandse Bank ook niet (zover ik weet). Weet u trouwens van wie de Nederlandse bank is? De overheid toch officieel? Na het lezen van dit stuk is het duidelijk dat het niet de overheid is. Aangezien de Nederlandse overheid nu zelf Fortis / ABN in handen heeft kan ze allicht haar invloed doen gelden op de Nederlandse beurs, Zalm is al geïnstalleerd. Er is in Nederland nu een stijd gaande tussen Bos en Wellink (http://www.volkskrant.nl/economie/article1258109.ece/Bos_en_Wellink_oneens_over_toekomst_banken). De Nederlandse Bank wil dus controle over de staatsbanken. Daar waar u voor heeft betaald. Spannend hoe dat afloopt. Wat mij betreft is nu in Nederland ook je eigen economische vrijheid nu ter sprake gekomen. Ook is er via de Rabo wat binnen gekomen, een half miljard via de redding van AIG (grote Amerikaanse herverzekeraar).


Sommige trucs om de beurzen te manipuleren zijn bekend. Degene die nu in de ‘’schijnwerpers’’ staat is High frequency trading. Zeker nu gezien het feit dat een openbaar aanklager in de aanklacht tegen de dief van een computerprogramma dat dat mogelijk maakt heeft gesteld dat als deze in de handen van verkeerden deze de markt kan manipuleren. En dat als je je realiseert dat de beurzen nu al middels voor +- 75% uit automated trading in al zijn vormen bestaan is dat, in mijn optiek geen reden om te gaan beleggen. Wat er ook voor zorgt dat de beurzen niet eerlijk zijn is dat er zogenaamde Dark Pools zijn. Zo wordt er dus flink wat buiten de beurs en dus de officiële prijzen om verhandeld. Dat u een kennisachterstand heeft moge duidelijk zijn. In Amerika gebeurt er tenminste iets. Het eerste tweede kamerlid dat een brief zoals deze naar de Autoriteit kuch Financiële Markten schrijft is een held. Heb van de Nederlandse Bank ook nog een rapport tegoed wat de risico’s van ‘‘shadow banking systeem’zijn op diverse reguleringsmogelijkheden.


Dat brengt me meteen op spin. Een goed voorbeeld was RTL over Bernanke en groei in de Amerikaanse Economie in de tweede helft van 2009. Positief verhaal tot je het verhaal van ‘‘Bernanke op tournee door Amerika’‘ leest (waar het stuk op is gebaseerd).


‘’WASHINGTON (MarketWatch) – Federal Reserve Board Chairman Ben Bernanke discussed the economy with average Americans on Sunday, saying the current financial crisis could be even more virulent than the Great Depression’’


De economische zender CNBC is daar erg goed in. Op sites zoals deze of deze komt dezelfde informatie maar dan zonder spin naar buiten. Echt een verademing.


Tja, waar je dan al die positieve woorden vandaan haalt, ik vraag het me af. Lijkt wel een beetje op bijna een jaar geleden, allemaal jubelverhalen waarom je aandelen moest kopen. Kort daarna waarom je ze moest dumpen en nu weer kopen. Waarom nu weer kopen geen idee, wat ik zie zijn drama’s. Als je de bedrijfsresultaten bekijkt is het een slachting. Op een of andere manier wordt er toch elke keer een positieve draai aangegeven. De bedrijven die minder slecht dan verwacht rapporteerden hebben allemaal op voorhand agressief de kosten verlaagd. Inderdaad, agressief kosten verlagen is mensen ontslaan. Een heel aantal multinationals hebben al openlijk aangegeven dat ze geen herstel zien. Voor vele landen is het geld op en kunnen ze geen tweede ‘’stimuleringsronde’’ betalen. Dit stuk schetst wat mij betreft een goede voorbode wat ons te wachten staat.


In al dit ‘’geld is op’’ geweld wil de US treasury de volgende leningen uitzetten. Zie hier de analyse van onderstaand probleem:


Let’s see if I can count this up….


70 day CMBs, $30 billion (tomorrow)
13 week Bills, $32 billion (July 27th)
26 week Bills, $31 billion (July 27th)
52 week Bills, $27 billion (July 28th)
2 year Notes, $42 billion (July 28th)
5 year Notes, $39 billion (July 29th)
7 year Notes, $28 billion (July 30th)
19 year, 6 month TIPS (reopened), $6 billion (July 27th)


That’s two hundred thirty-five billion dollars over the next week!


Gisteren is de eerste veiling mislukt. Inderdaad die van vijf jaar, mij benieuwen of en zo ja hoe ze die van zeven jaar gaan slijten. Dit lijkt misschien onbelangrijk maar is het niet. Graag ga ik een aantal landen af die dit ook hebben gehad. Ijsland is de meest bekende. In juli 2008 kregen ze problemen om zelfs kort lopende obligaties uit te zetten. In oktober was het gedaan. Litouwen zit sinds begin juni met het zelfde probleem. Economische krimp van zeker achtien procent en sociale en politieke onrust, echt het begint daar ook spannend te worden. Hongarije, Roemenië, Duitsland, Engeland, België, en jawel ook Nederland zitten allemaal in hetzelfde schuitje alleen variëren de looptijden van de obligaties. Hoe korter de looptijd welke mislukt, hoe groter het risico dat een land omvalt.


Heeft de FED daarom zoveel valuta geswapt met andere centrale banken? Zodat de Europese centrale banken leningen van de VS kunnen opkopen en visa versa, of gaat het toch via de Aziatische centrale banken? Om het een beetje betaalbaar te houden hebben alle centrale banken in de wereld de rentes fors verlaagd. De flink dalende rente op uw spaarrekening is vast wel opgevallen. Tja, op alle markten heet dat kartelvorming maar als de overheid en centrale bank samenspannen is het opeens allemaal koek en ei. Er is inmiddels al duizenden jaren aan geschiedenis gedocumenteerd en wil u dit stuk over geld, misbruik van geld en de opkomst en ondergang van wereldrijken niet onthouden. Wie zei ook al weer dat je van geschiedenis moet leren?


Soms gebeuren zaken recht onder onze ogen. Ook ik vind het af en toe te bizar voor woorden en lastig te bevatten. Zo is de staat van Californië failliet, de zesde economie van de wereld. Ze geven nu zelf schuldbekentenissen uit die lang niet iedereen accepteert, zeker de geredde banken niet. Nu duurt het even voordat de schok uit de echte economie de financiële economie bereikt zullen we maar zeggen. Is weer eens wat anders. Wat ook anders is is de aftakeling die dan zichtbaar zal worden. Kijk eens naar dit filmpje over Detroit, het afgestorven hart van de ooit zo trotse Amerikaanse auto Industrie. In 2007 is de ‘‘Amerikaanse rekenkamer op tournee’‘ gegaan met het thema Amerika is failliet. Dit omdat de politiek ze niet wilde horen. Wie luistert trouwens naar de Europese rekenkamer? Die heeft de Europese uitgaven voor de twaalfde keer op rij afgekeurd. Daar gaat slechts vier en een half miljard Euro per jaar naar toe.


Echter, wat ik nog steeds het meest bizarre vind is dat er in Nederland geen toegankelijke informatie is met betrekking tot wat er nu gebeurt in Nederland. Je leest wel veel van oprekken van de Nationale Hypotheek Garantie (rating afgewaardeerd), dat de nationale schuld met 100 miljoen per dag toeneemt eind volgend jaar, dat de huizen- en commercieel vastgoedprijzen dalen en dat de werkloosheid gierend oploopt tot 10% eind volgend jaar. Maar waar al die miljarden exact zijn heengegaan blijft gesloten. Mochten lezers meer weten over deze besteding van ons (!) geld, dan houd ik me aanbevolen.


Tot slot, dit is uiteraard mijn visie op de markten en hoe het daar rommelt. Doe vooral uw eigen onderzoek, ik heb ook een kennisachterstand *knipoog*. Graag, ik sta open voor kritiek, discussie, aanvullingen en vragen.


Nog meer info? Klik hier.

Door Hugo op 31-07-2009 om 09:00 in Economie & Ruilhandel 30 reactie(s) | 1218 keer bekeken

 


Uw commentaar

De RSS-feed van de commentaren op dit topic  

1 billion = 1 miljard in europa

Hugo, weer een superstrak overzicht!
Compliment!

Volgens mij is het nu wachten op de klap…
Tijd om wat spaarcentjes van de bank te halen en achter de hand te houden…, You never know. wink

Hugo,

Over IJsland ik heb tijden (denk in september 2 jaar) geleden in de krant een stukje gelezen over dat Ijsland er van overtuigd was dat er hedgehunters bewust bezig waren de economie van hen kapot te maken en hierover klachten bij de EU hebben ingediend.

“for some strange reason” heb ik hier daarna niets meer over gehoord ook niet toen Ijsland daadwerkelijk failliet ging (waar zijn die goede hoernalisten toch?) weet jij hier meer van / kan je hier een licht op laten schijnen?
ik heb helaas geen link oid voor je want ik kan het bericht ook nergens meer terugvinden.

Even rechtzetten, beurs storte in op 19 oktober 1987
en niet 1989

Ik keek voor/tijdens de credit-crises veel naar RTL Z, in de goede dagen met Willem Middelkoop. Ik zeg niet dat hij zaligmakend is, maar hij had redelijk ongezouten kritiek op het beleid van de FED, ECB, Ned. Bank, Bos en Wellink. RTL Z is toen veranderd in mijn ogen. Ineens moest ie weg, zg. omdat ie in goud ging handelen, en toen ie weg was zag je achter de schermen de commentaren langzaam veranderen: Waar vroeger nog redelijk de pro’s en contra’s van elke monetaire beslissing werden weergegeven, zie je nu een trend dat alles klakkeloos wordt overgenomen (oa. over de lichtpuntjes en green shoots). Laat je niet gekmaken mensen, Dit mondiale economische systeem. werkt niet meer. De patient is overleden. Alle geldstromen zijn corrupt. Als ik een lijk een stroomstoot van 50.000 volt geef, kan ik volhouden : Kijk, hij beweegt, alles ok. Toch is het een questie van tijd (zelf denk ik oktober 2009) voordat de definitieve ineenstorting volgt. En over RTL Z? Daar kijk ik niet meer naar, dat zijn nu gewoon puppets geworden…

Haha, je doet of HFT allang bekend is. Het is iets van de laatste tijd. Ik meen dat die Australiër bij MSNBC de eerste was die er publiekelijk over begon. Het fragment verscheen ergens 3 weken geleden op ZapLog.

Plunge-protection teams zijn een mythe, of ‘plunge protection’ daadwerkelijk mogelijk is, kun je je afvragen, daar is zo verschrikkelijk veel geld voor nodig. Veel mensen achten het onmogelijk.

Wat ik hier mis zijn de onthullingen van Rolling Stone magazine, die zijn zeer relevant. Dat zijn veel reëlere en concretere schema’s dan plunge protection teams.

Voor de goede orde, ik heb het artikel onder CC overgenomen op ZapLog.

Volgens mij is het nu wachten op de klap…
Tijd om wat spaarcentjes van de bank te halen en achter de hand te houden…, You never know.

Als de klap komt blijft cash maar tijdelijk iets waard. Gezien de bereidheid tot geld drukken van de overheid zal de (hyper)inflatie dan snel toeslaan. Cash wil je dan niet hebben.

Plunge-protection teams zijn een mythe, of ‘plunge protection’ daadwerkelijk mogelijk is, kun je je afvragen, daar is zo verschrikkelijk veel geld voor nodig. Veel mensen achten het onmogelijk.

Heb je daar een onderbouwing van? Er gaan bijvoorbeeld zeer goed onderbouwde verhalen ronde over het omlaag manipuleren van de goudmarkt. Het kan in principe wel. Goldman kan bovendien in zijn eentje de markt beinvloeden, ze hebben dat zelf onlangs toegeven. Los daarvan is het geld slechts tijdelijk nodig. Je koopt een tijd lang stukken op, en als je weet dat je ongelimiteerd kan kopen lukt het bijna altijd wel de markt omhoog te krijgen. Later, als men er weer vertrouwen in begint te krijgen bouw je dan langzaam af, en je hebt je geld weer terug.

Ach moet weer die puistenknijpende puber Patchild zich hier melden. Schrijf je eigen stukjes en blijf op je Zapkots-site.
Kleuter.

Ilse,

Leuke dame ben jij zeg, al redelijk op leeftijd en veel van de wereld gezien neem ik aan? Fijn zo’n wijze reactie waaruit je door de jaren opgedane kennis zo heerlijk naar voren komt.

Dat is Klaas. Bij hem gaat het al heel lang niet meer helemaal tot boven. Hoort tot de folklore van de truth-beweging. De enige die hem serieus neemt, is z’n rechterhand. wink

Voel me vereerd me zoveel reacties wink

@ skuddo, graag gedaan! Zoals W.C. bril terecht aangeeft cash is dan trash. 
@ Jan de Regt, vlak voordat een geldstelsel instort zijn er meestal hedgefondsen actief. De een zijn dood is een ander zijn brood. Een manier om geld hieraan te verdienen (erg kort door de bocht gesteld). Je hebt een paar miljard. Je gaat naar een lokale bank en leent daar, in de lokale munteenheid, een fors bedrag met als onderpand je miljarden. Die lening zet je om in een andere munt. Je weet hoeveel buitenlandse valuta die centrale bank heeft (wordt gepubliceerd) dus weet ongeveer hoeveel je nodig hebt om de centrale bank ‘‘leeg te spelen’‘. Dan stort de munt in. Meestal gaat er de helft of meer waarde vanaf. Je pakt je geld en wisselt eea om en lost je schulden voor de helft van de kosten af. Klaar is kees. 


@ alloy, ik schrijf mijn stukken zo toegankelijk mogelijk. Onder het kopje economie staan meer stukken. Om antwoord te geven op je vragen. Wat er aan de hand is in de (financiele) wereld is dat ons monetaire systeem aan het instorten is. We hebben geen geld, we hebben alleen schulden dus inderdaad onze levensstijl is gebaseerd op leningen. Doordat veel productie naar Azie is verplaatst is het niet meer te doen om het af te betalen. We leven op veel te grote voet. In mijn optiek zeker een keer te grote voet. De informatie welke door de MSM naar buiten wordt gebracht is in mijn optiek onbetrouwbaar.


@ Mooie man helemal mee eens.
@ Patman Ik lach graag vriendelijk terug. Dat jij het pas een paar weken weet betekend niet dat het niet langer bekend is. Ondanks dat ik zeg zelf onderzoeken vooruit nog 1 keertje, speciaal voor jou. Deze is wel leuk en leerzaam (http://www.informationarbitrage.com/2008/10/some-observations-on-quantitative-trading.html). Deze mededeling van Euronext is ook wel lollig http://www.euronext.com/news/press_release/press_release-1731-EN.html?docid=541253). Uit juni & oktober 2008 en en gaan beide over HFT.
 
Over rolling stone. In een vorig stuk ben ik daar uitgebreid op ingegaan (http://www.anarchiel.com/display/de_financiele_wereld_ver_boven_ons_hoofd). Ook in dit stuk zit de GS scam. Klik even op het video linkje. 
Wel frappant trouwens, niet in de PPT mogelijkheden geloven maar wel geloven dat GS het systeem manipuleert ergens klopt er iets niet in je redenatie.
Goed dat was de eerste en laatste keer, volgende keer eerst linkjes klikken en onderzoek doen please? Dan pas vragen en opmerkingen plaatsen. Graag ook meteen even wat bronnen vermelden, opmerkingen als ‘‘veel mensen achten het onmogelijk’’ kan ik weinig mee.
@ Drs.P. Thanx je hebt helemaal gelijk!
@ Ilse, please een beetje opbouwende kritiek graag. Schelden is zo vervelend en draagt niets bij.

Tja Patpubertje, die kan uitsluitend met zijn rechterhand denken ! Met zo’, pukkelig puistentrekkend kopje lopen wij met een grote bocht om het heen.
Ga je puisten op je Zaplog uitknijpen kansloos figuur.

Ilse,

Je reactie voegen helemaal niets toe aan het artikel. Ook niet aan iets anders. Over kansloos hoeven we het niet met je te hebben lijkt me.

Tabee

@ anarchiel.kan je Ilse’s IP niet tot de firewall toevoegen wink.

@W.C. Bril

Je weet eea over dit stelsel en wat slimmer is. Graag kom ik met je in contact, schrijf je in (zodat ik een mail kan sturen wink ) of let’s chat. Wat mij betreft leerzaam. Ik schrijf deze stukken zo toegankelijk mogelijk, weet een tikkie meer.  Daarnaast genoeg vragen waarover gespeculeert kan worden wink. Mocht je dat niet willen uiteraard even goede vrienden.

Op zaplog staan ook nog wat nuttige comments. Verder blijft het complexe materie. Als je vragen hebt lees ik ze hier wel, en mocht je er nog een keer een stukje over schrijven zal ik je wat meer commentaar geven.

@ Hugo

Ik kan het niet over mijn hart krijgen om mensen (op ambtenaren van justitie en de belastingdienst na, daar heb ik spontaan helemaal geen moeite mee) te blokkeren. Ik zou liever zien dat Ilse gewoon normaal gaat doen of dit soort statements achterwege laat. Voegt helemaal niets toe en om hier nou een beetje op anderen te gaan zitten kankeren: totaal kansloos. Dus Ilse: zou je daarmee willen stoppen?

Zeer goed stuk met gedegen onderzoek en verwijzingen. Kijk, hier kan de MSM een voorbeeld aan nemen. Vooral doorgaan zo en hopelijk worden mensen wat wijzer over wat er nu echt aan de hand is.

Eustace Mullins legt hier haarfijn uit hoe het syteem werkelijk werkt.
Deze Eustace Mullins is een ouwe rot in het vak,wat al jarenlang dit onderzocht.
Wat we nu weten,wist hij al decciana lang.
Een aanrader.

http://video.google.com/videoplay?docid=-7644857907453201814

Gaan de oogjes open,hoe het echte systeem werkt.

Hier een staatje van hoeveel de grote banken in de VS vorig jaar hebben ontvangen en hoeveel daarvan (vaak meer dan er binnenkwam!) aan bonussen is besteed.

http://money.cnn.com/2009/07/30/news/companies/bonuses_tarp/index.htm?postversion=2009073015

Kan Ilse wel volgen hoor. De in het donker knijpende zielige achter vrouwen aan lopende kansloos figuur van een puberende zapslet.
Tja kansloos figuur, vrouwen lastig vallen en dan zeggen dat ie wegblijft blijf dan ook weg natte wind en ruggegraatloze salontruther die stiekem elke keer terugkomt.

En het interesseert ons geen reet dat die strontklep nu opeens zijn zalplog hoertjes voor hem laat posten, rot toch hier op strontklepelende artikel jattende ongelofelijke stinkende loosser.

Esther


Gaat zeker over patfaggit aka warp11 aka patrick savalle aka patman.
Wazig ventje.
Verteld ook van alles op zijn website,en laat ook weinig ruimte over voor andersdenkende.
Alsof ie alle wijsheid in pacht heeft.
Kwamen ze aankakken met die alex jones op hun site.
Daar moet je dan de informatie van geloven.
iemand die beweerde dat rusland een bom had gegooid op amerika tijdens zijn radio show.
Of wat net deed alsof hij al voor 9-11 die aanslag voorspelde.
Terwijl hij het weer had van ene cooper die is vermoord door de politie.

Te hoog kregen ze het in hun bolletje.
Zat andere site’s om te kijken en te leren.
En waar ze je in je waarde laten ongeacht wat je na buiten brengt.

@ Esther/Ilse en Tamso:

Mag ik jullie HEEL vriendelijk vragen jullie gebash ergens anders te gaan doen? Of gewoon voor je te houden? Het is zo compleet zinloos om telkens maar weer op mensen te blijven hakken omdat je ergens ooit eens in je ego geraakt bent. Jullie hebben een probleem met Patman en dat is jullie goed recht. Maar ga dat alsjeblieft ergens anders uitvechten en niet in de comments op dit weblog.

Patman mag hier namelijk net als jullie ook reageren en aangezien ik een tyfushekel heb aan verwijderen/modereren laat ik de replies van Esther/Ilse en Tamso staan maar: blijf dit gebash volhouden en ik ga jullie niets-zeggende reacties WEL verwijderen. U bent gewaarschuwd. We proberen hier constructief en opbouwend bezig te zijn, maar het gedrag dat jullie tentoonspreiden helpt daar bepaald niet aan mee. Dus: alstublieft, stop daarmee.

@ Chiel terug naar onderwerp lijkt me het best. Zaplog punten inc reply;

⊕ | #71596 | 31-07-2009 13:11 | Supermario
Vergis je niet in hoe het BBP misbruikt wordt om zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn. De aangehaalde quote van Kennedy zegt eigenlijk al genoeg, maar toch nog dit:

Amerika is overwegend een diensteneconomie. Veel diensten zijn dingen die mensen vroeger gewoon thuis deden, denk bijvoorbeeld aan het wassen van kleding of het bakken van een hamburger. Al het werk uit de dienstensector werd zowel vroeger als nu uitgevoerd. Vroeger deed men het in stilte thuis, tegenwoordig besteed men het uit. Men doet het nu dus eigenlijk voor elkaar. Echter, zodra het uitbesteed wordt, krijgt het een prijs en telt het plotseling mee voor het BBP. Een aanzienlijk deel van de Amerikaanse economie is dus op lucht - taken die vroeger ook al werden uitgevoerd maar nu plotseling meegerekend worden - gebaseerd. 

⊕ | #71597 | 31-07-2009 13:15 | Supermario
Om dit naar Nederland te trekken wil ik graag weten of de Nederlandse Bank miljarden van de FED heeft gekregen. De FED heeft 500 miljard geswapt met diverse centrale banken.

Ik heb me een tijd afgevraagd hoe dat precies zat en wat het doel van deze swaps was. Inmiddels heb ik er een goede verklaring voor gevonden:

With the aid of the USDollar Swap Facility, the USFed has been able to secretly bid on USTBonds from foreign soil, have it appear like foreign bids, and conceal the continued and broadening monetization initiative.

Meer geld bijdrukken dus, maar wel uit het zicht. Slim gevonden van onze bebaarde helikopterpiloot, maar het gaat hem niet helpen. Voor het eind van het jaar is de dollar er aan. 

⊕ | #71598 | 31-07-2009 13:23 | Supermario
Waarom nu weer kopen geen idee, wat ik zie zijn drama’s. Als je de bedrijfsresultaten bekijkt is het een slachting. Op een of andere manier wordt er toch elke keer een positieve draai aangegeven.

Ik zie in elk geval en aantal mogelijkheden:
1. Pump and dump: de beurs wordt nu omhoog “gepraat” zodat mensen weer instappen. Daardoor kunnen “insiders” hun stukken nog even voor een redelijk bedrag verkopen aan de niets vermoedende instappers, en na de zomer gaan we weer omlaag.
2. Inflatie: het grote geld ziet de inflatie aankomen en stapt uit de dollar en in de beurs.
3. Voorbereiden van inflatie: door de beurs nu vast op te pompen kan de grote hoeveelheid bijgedrukt geld worden gekanaliseerd. Zolang de beurs er positief uitziet zal een groot deel van het geld daar zijn bestemming vinden (hangt eigenlijk samen met punt 2)
4. Een andere truc

Zelf blijf ik uit de beurs, maar maak ik me wel zorgen over cash. Ik zit nu voor ca 80 procent in cash en de rest in goud en zilver, maar ik sta wel klaar om het aandeel cash te verminderen. 

⊕ | #71599 | 31-07-2009 13:27 | Supermario
De flink dalende rente op uw spaarrekening is vast wel opgevallen.

In rente zit een component risico: het risico van default van de lener bijvoorbeeld. Een ander risico dat je loopt door je geld uit te lenen is dat van inflatie. Op dit moment staat het risico op inflatie in de buurt van historische toppen. Toch staat de rente in de buurt van historische dalen. Opgeteld is de rente op geen enkele manier voldoende om het risico op inflatie af te dekken.
Stok en wortel, stijgende beurs en dalende rente. 

⊕ | #71600 | 31-07-2009 13:28 | Supermario
Zo is de staat van Californië failliet, de zesde economie van de wereld. Ze geven nu zelf schuldbekentenissen uit die lang niet iedereen accepteert

Dat is overigens eerder voorgekomen. Tijdens de grote depressie werden er ook allerlij vormen van “lokaal geld” gedrukt door lokale besturen. 

⊕ | #71615 | 31-07-2009 16:39 | Hans
Wat zit er nog meer in het BBP ?
- Traumahelikopters
- vakantie-uitstapjes van verstandelijk gehandicapten
- landbouwgrond omvormen tot natuurgebied,
- hondenuitlaatdiensten voor mensen die zelf te lui zijn slecht ter been zijn
- Segway’s voor stadswachten
- de stijgende verkoop van incontinentieluiers
- al die coaching en carriere-adviesburootjes

Jarenlang groeide de economie door dit soort activiteiten. Maar zeg nou zelf: worden we hier veel wijzer of gelukkiger van ? 


@ Supermario
(1), Realiseer je ook dat de Nederlandse economie voor +-65% uit diensten bestaat (,

(2) Wat ik bedoel is precies wat je zegt. Ik denk echter dat de FED wel EU, UK en/of Aziatische ‘‘T-bonds’’ terug koopt. Om het alleen pro US te zien lijkt me niet reeel.

Ik zie het eerder als een westers centraal bankiers feestje. Je hebt zo wel 1 blijoen, niet 500 miljard….

( 3)Na vandaag vraag ik me af of de Dollar voor het eind van het jaar valtt. ( http://business.timesonline.co.uk/tol/business/economics/article6736308.ece). Het lijkt toch echt dat het Pond, dus UK, snel de ondergang zal in luiden. Voor het einde van het jaar inderdaad gaat wat mij betreft het Pond, allicht dat ie de Dollar meeneemt..

De vraag is dan wordt de Dollar weer de ‘‘safe haven’’ of niet? Indien ja, het wordt safe haven, dan kan het zo 1.5 jaar extra duren voordat de Dollar gaat. De Euro gaat dan allicht eerder. De Europese banken staan er niet goed voor. Hoe ‘‘niet goed’’ is lastig bepalen aangezien ze niet mededeelzaam zijn.

(4) Over je mogelijkheden waarom nu kopen, 1 tm 4 helemaal waar. Wat mij betreft een vergelijkbaar lijstje
1) Balansen banken ondersteunen
2) Politiek oppertunisme, al dan niet met verkiezingen (in het vooruitzicht)
3) Kredietwaardigheid van landen ondersteunen
4) een andere truc wink

Helaas zit ik wel in de beurs via ‘‘mijn’’ pensioenfonds. Mocht iemand weten hoe je eruit kan, graag.

(5) Dat weet ik maar al te goed. De regio Worgl Duitsland (http://www.sunshinecable.com/~eisehan/woergl.htm) in de depressie is het bestee voorbeeld over hoe het ook kan. Helaas mislukken al die initiatieven, of door ‘‘ingrijpen’’ van overheden of door interne zwendel (ook door overheden).

(5) Rente, naast inflatierisico moet er ook defaultrisico in! Als je echt gaat dreggen vis je wel wat drek op van de ING, net zoals de Rabo. Ik kan echter no way een objectieve inschatting maken van hoe ze er echt voorstaan. Ik heb er zelfs een dag vrij voor genomen wink of :(. je mag kiezen. Het is wat mij betreft een teken aan de wand hoe we er ‘‘financieel stelsel technisch’’ voorstaan.

En inderdaad zo werken de stok en wortel nog steeds. Omdat het blijft mogen, kartelvormen om ten koste van de spaarders eigen doelen te bereiken. En dat is niet het nut van de samenleving.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen sparen en dat er met dat spaargeld productieve investeringen worden gedaan. Door die meeropbrengst kan er in de toekomst van worden geprofiteerd. Dat zijn we aan het ondermijnen. Je kent die idiote uitspraak wel van de spaarrente moet -5% zijn…. Zolang er zo blijft worden gedacht blijven we kapitaal vernietigen en zal er -5% koopkracht per jaar gaan optreden. Echt dat dit op hoogste politieke nivo’s wordt besproken beangstigt mij…...

Even om voor het bbp op te komen. Mocht dit volledig zijn waarde verliezen dan is al het geld dat mensen hebben gespaard om incontinentieluiers, traumahelicopters, hondenuitlaatdiensten voor mensen die echt slecht ter been zijn, etc etc ook wegvallen. Daar kijk ik echt niet naar uit.

Ik hoop dan ook dat de kap van de Pond wink zal meevallen en dat we wat tijd hebben om een alternatief op te zetten voordat de dollar en dus alles gaat. Hierna zal hoe dan ook een periode van eerlijk geld aanbreken. Het kan bijna niet anders. Geschiedenis laat dat keer op keer zien. Echt deze link geeft (foutje met plakken knippenn)

ai laatste verwjzing mee meegenomen :( Hier is ie, de geschiedenislink;
http://www.weberglobal.net/Historyofmoneycompleter.pdf.

Aflsluitende regels geloven jullie nu vast wel wink

Anarchiel.

Je heb gelijk dat het jouw website is.
Maar aangetast in me ego door patmannetje is het niet.
Zal je maar ook besparen wat het wel was.
Leuk dat je er een heel verhaal aan vastplakt.
Ik ben maar een voorbijganger.
Geen stamkroeginternetter van je.
Dus de mazzel en veel succes met je weblog verder.
En je zit bij sommige dingen op het goede spoor,maar je snapt het nog niet helemaal.

Natuurlijk is het jouw website Anarchiel geen problemo. Het zielige van Patchild is dat hij je eerst in de grond trapt en dan snel je reacties blokkeert. En tja dan komt het oprechte meisje naar boven die dan toch wel even haar reactie kwijt wil. Zo zit het.

Tamso, wat zie jij anders als deze site (begrijpt het niet helemaal vind je) En welke site’s vind je dat dan beter op het spoor zitten.
(hopelijk kom je nog even voorbij om deze reactie mee te nemen)

Hoi Esther.

Nog effe een antwoord dan op je bericht.
Ik heb niet speciaal een website in me gedachte.
Het is wat je zelf leert,wat vele mensen bespreken.
Erover hebben en je dan links doorgeven.
Ik raad je aan bv eustace Mullins.
Een ouwe rot in het vak,wat dit al ca 50 jaar onderzoekt.
Namen als Benjamin Freedman brengt je ook wel op het juiste spoor.
Onderzoek wie het geld bezit.
Wie dat al gedaan heeft in al die eeuwen.
Dan kom je algauw op de voorgangers van het zionisme.
Beter gezegd de creators van zowel het zionisme,nazisme,communisme,kapitalisme.
1 pot nat.
Volg het geld,en je snapt wie de macht heeft.
Dan heb ik het niet over wie er een miljonair is of zo.
Maar wie het bankwezen,industrie,economie,oorlogsindustrie,media etc controleert.
Who brougth the slavery to the VS.
Joden.
Wie controleert het bankwezen en zo.
De joden.
En de term jood is wat ze zichzelf geven.
Ze zijn het wel wat israel heeft gecreeerd en uit zijn op 1 world order.
En wat nu de cristenen opzet tegen de islam.
Domme cristenen trappen erin,namens hun reliboek.
Het israel van vandaag de dag is niet dat israel wat diegene ermee bedoelde.
land van de vrede.
Het is een marxistische socialistische nationalistische racistisch land.
De woorden van Jack bernstein.
Ook hij zal je uitleggen wat israel is en wat het was in wo2.
Was een amerikaanse jood wat emigreerde naar israel en zelf als derde rangs burger werd beschouwd.
Werd ook vermoord door de mossad.

Zij beheersen het westen.
Dat is wat ik bedoelde met die verhalen waar anarchiel bijna goed zat.
Hij noemt alleen een blaadje aan een boom.
Het gaat om de wortel,wil je alles begrijpen.

Groeten.
Sander.

Bedankt Taso/Sander voor je inzichtelijke reactie.

Inderdaad het opzetten van wereldbevolkingsgroepen tegen elkaar: koude oorlog. Stalin werd vanuit het westen gefinancieerd.

En dan zien we ook in NederlandL de Moslims tegen de Christenen.

Affin en dat het werkt blijkt wel: zie de reactie’s op nujij.


Uw naam/nickname:
Uw e-mailadres: (alleen als u notificaties wilt ontvangen)


Klik op een smiley om deze in je commentaar in te voegen:
grin
LOL
cheese
smile
wink
smirk
rolleyes
confused
surprised
big surprise
tongue laugh
tongue rolleye
tongue wink
raspberry
blank stare
long face
ohh
grrr
gulp
oh oh
downer
red face
sick
shut eye
hmmm
mad
angry
zipper
kiss
shock
cool smile
cool smirk
cool grin
cool hmm
cool mad
cool cheese
vampire
snake
excaim
question

 Laat het me weten als er andere reacties zijn


Geef het woord op dat je hieronder ziet staan: